معلمان – شعر كودكان – خصوصيات و مثالها
من فكر مي كنم يكي از مهمترين مفاهيم مربوط به شعر اين است كه “مانند آهنگ ، شعر نيز قرار است شنيده شود” (لاريچ ، 1987 ، ص 20). در حالي كه نثر خوب را مي توان با صداي بلند يا بي صدا خواند ، شعر هميشه بايد با صداي بلند خوانده شود. اين شعر …
معلمان – شعر كودكان – خصوصيات و مثالها https://hillbilly.ir/معلمان-شعر-كودكان-خصوصيات-و-مثالها/ https://hillbilly.ir/معلمان-شعر-كودكان-خصوصيات-و-مثالها/#respond مشاور سئو و طراحي سايت Mon, 07 Dec 2020 18:12:44 0000 طراحي و سئو وب سايت internet marketing virginia https://hillbilly.ir/معلمان-شعر-كودكان-خصوصيات-و-مثالها/
معلمان – شعر كودكان – خصوصيات و مثالها
من فكر مي كنم يكي از مهمترين مفاهيم مربوط به شعر اين است كه “مانند آهنگ ، شعر نيز قرار است شنيده شود” (لاريچ ، 1987 ، ص 20). در حالي كه نثر خوب را مي توان با صداي بلند يا بي صدا خواند ، شعر هميشه بايد با صداي بلند خوانده شود. اين شعر …
معلمان – شعر كودكان – خصوصيات و مثالها
من فكر مي كنم يكي از مهمترين مفاهيم مربوط به شعر اين است كه “مانند آهنگ ، شعر نيز قرار است شنيده شود” (لاريچ ، 1987 ، ص 20). در حالي كه نثر خوب را مي توان با صداي بلند يا بي صدا خواند ، شعر هميشه بايد با صداي بلند خوانده شود. اين شعر را كه مي توان شنيد ، مي توان به ويژگي هاي شعر نسبت داد كه شعر را از نثر ، يعني ريتم ، الگوهاي صوتي ، مجازي ، فشردگي و شدت عاطفي متمايز مي كند (Lukens، 1990) من در زير هر يك از آنها را با عمق بيشتري بررسي مي كنم:
مثالي كه من معمولاً هنگام يادگيري ويژگي هاي ريتم به دانش آموزان براي اولين بار استفاده مي كنم شعر كارل سندبرگ است ، “آيا يك رويا هميشه طبل بود؟” [Be sure to read this aloud!]
اين يك طبل رويايي بود
يا يك طبل رويايي؟
آيا يك درامر مي تواند خواب ببيند
يا يك رويابين خواب طبل؟
طبل در خواب
با صداي بلند براي خواب بيننده پوند مي زند.
اكنون ماه امشب بر فراز اينديانا است
اين طبل آتش روياي خيالي است.
كارل سندبرگ در هاپكينز ، 1982
همانطور كه آن را با صداي بلند مي خوانم ، روي ميز ، كتاب يا روي دامنم مي پردازم تا ضرب طبلي درست كنم كه با آنچه مي خوانم مطابقت داشته باشد. سپس دوباره آن را خواندم ، فقط اين بار دانش آموزان در حال ضرب و شتم به دوره ها يا ميزهاي خود بودند.
“آيا روياي طبل بود” همچنين مي تواند براي نشان دادن چگونگي استفاده شعر از الگوهاي واج ، يعني كلمات به عنوان صدا استفاده شود. با اين حال ، شعر مورد علاقه من براي استفاده اين شعر “مردي با كلاه مارمالاد مي رسد” از كتاب برنده جايزه نيوبري نانسي ويلارد است ، بازديد از مسافرخانه ويليام بليك: شعرهايي براي مسافران بي گناه و باتجربه. فقط بند اول (البته با صداي بلند بخوانيد) به شما ايده مي دهد كه چگونه ويلارد از الگوهاي صوتي در اين شعر استفاده كرده است:
مردي با كلاه مارمالاد
او در اواسط ماه مارس وارد شد ،
همراه با يك بطري نشاسته
او گفت: براي راست كردن خم هاي راه ،
او يك سطل و يك ملافه به همراه داشت.
او گفت اين يك بار نامناسب است ،
درخواست يك اتاق در بالا.
كودكان مي خواهند اين شعر را بارها و بارها بشنوند – بنابراين مي توانند با زبان شعر بازي كنند. فقط چند بار گفتن “بار نامناسب” را بچشيد – و شما نيز گير خواهيد كرد!
ويژگي سوم شعر استفاده نويسنده از كلمات به عنوان معنا ، يعني نمادگرايي است. سزاوار است همه شعرهاي كوچك اين كتاب با مثالهايي پر شده است كه مي توانيد براي اين ويژگي استفاده كنيد. نمونه عالي شعر او “سنجاق ايمني” است. [You may want to have a safety pin to look at while you read and enjoy this poem!]
خواب بسته
در اين طرف
بي سر و صدا ،
نقره اي
عكس
از بعضي
ماهي كوچك؛
باز شد ، آن ضربه محكم و ناگهاني
دمش بيرون است
مثل كركي
ميگو ، و شكل آن
در حاد
نوشيدن
چشم حيرت زده شد.
عكسهاي خيلي زيادي … كلمات خيلي كم!
… كه منجر به ويژگي بعدي مي شود كه كودكان بايد درباره مو بدانند – قوام آن. من يك بار شنيدم ويرجينيا هميلتون ، نويسنده رمان هاي جوانان ، در حال تبادل نظر با همسرش ، شاعر آرنولد آدوف ، در مورد كدام يك از آنها بايد بيشتر كار كنند. مسئله اين بود كه آيا گفتن آنچه مي خواستيد در 15000 كلمه بگوييد دشوارتر است … يا در 15 كلمه؟ مشكل حل نشده و ممكن است هرگز حل نشود ، اما دانش آموزان مي توانند ياد بگيرند كه مراقبتي را كه كلام شاعر با آن انتخاب مي كنند ، قدر بدانند. Lukens (1990) مي گويد ،
تفاوت اصلي بين نثر و شعر ، جمع و جور بودن است. يك كلمه در شعر بيش از يك كلمه در نثر مي گويد. معناشناسي و تصاوير معاني ديگري را نشان مي دهد ، به آنها اشاره مي كند ، و آنها را پيشنهاد مي كند. (ص 187)
و از آنجا كه شعر از نظر كلمات بسيار بخيل است ، هر يك وزن زيادي را متحمل مي شوند. بدون مراجعه به جناس ، بخشي از “فيل” باربارا جاستر اسپنسن را ببينيد (و با صداي بلند بخوانيد):
كف خيلي سنگين است
براي بزرگ كردن …
فيل
حتماً آنرا اختراع كرده است
خودش اين لرزيد
كلمه گوشهاي خاكستري از آن است
حجيم و فلپ مانند شل است
با بال كلمات
زانو و انگشتان چروكيده
مثل دستكش بوكس …
شعري كه بيشتر اوقات براي دانش آموزان دبستاني و راهنمايي مي خوانم از كتاب آرنولد آدوف است صفحات ورزشي. اين يكي از آخرين خصوصيات شعر را نشان مي دهد كه من در اينجا به آن خواهم پرداخت: قدرت عاطفي. يكي از شعرهاي اين كتاب درباره پسري است كه در يك مسابقه فوتبال زانوي خود را خم كرده بود. شعر بعدي از اين طريق آغاز مي شود:
زانوي من فقط كج است ،
فقط بوفانت ، و
دكتر مي گويد من خواهم بود
خوب. من دوباره بازي مي كنم
او اين را همانطور كه هست مي گويد
روي بالشتك خود مي نشيند
صندلي چرمي كه
مي تواند 360 درجه را بچرخاند
كامپانولا
اوه
چرا زانوها نمي توانند؟
هنگامي كه كودكان اين ويژگي هاي شعر را بشناسند (به عنوان مثال ، ريتم ، الگوهاي صوتي ، پيش آگهي ، احتكار و شدت عاطفي) ، از چالش يافتن شعرهايي كه يك يا چند ويژگي را در خود دارند ، لذت خواهند برد. شناخت آنها از شعر قدرداني مي كند. آنها مايل به آزمايش كامل مو هستند.
https://hillbilly.ir/معلمان-شعر-كودكان-خصوصيات-و-مثالها/feed/ 0- سه شنبه ۰۲ دی ۹۹ ۱۱:۴۶
- ۳۱ بازديد
- ۰ نظر